Opera and Sacrifice
Like tragedy, opera’s origin in the sixteenth century goes back to cults of sacrifice (Nietzsche, Macho). This is still true and structurally decisive for the Italian opera of the nineteenth century. Germont explicitly demands a »sacrificio« from Violetta and calls her »sublime vittima« in the great death scene. In Verdi, as in Puccini and Mascagni, we find a sacrificial competition, whose differentiating moments have yet to be analyzed and assessed. Unsurprisingly, Gender Studies and Postcolonial Studies have condemned opera’s misogyny, racism, imperialism, antisemitism, Islamophobia, and homophobia. In view of my project here, the gender, political, and postcolonial approaches attest to an acute sacrificial crisis, which is to be addressed in a new paradigmatic key.
Nineteenth-century operas work on, and with, a re-investment of Christ’s sacrifice. This transposition aims toward a new sacrifice of love. But in failing it may result in a perversion of the Eucharist, a black mass. And it may also end up as a relapse into classical-oriental models of sacrifice.
Barbara Vinken has been Professor and Chair of French and Comparative Literature at the Ludwig-Maximilians-Universität Munich (Germany) since 2004. After receiving her doctoral degree in 1989 at the University of Constance and her Ph.D. in 1991 at Yale University, she habilitated in 1996 at the University of Jena. Before assuming the chair at the LMU, she held professorships for Romance Studies in Hamburg and Zurich. She has been a visiting lecturer at New York University (most recently in 2012), the Humboldt University Berlin, the EHESS Paris, the Université Michel de Montaigne in Bordeaux, the Johns Hopkins University in Baltimore, the Free University Berlin, and at the Center for Literature and Cultural Studies in Berlin (ZfL), the Venice International University (VIU), and the University of Chicago (Franke Institute for the Humanities, Center for Disciplinary Innovation, 2012). Barbara Vinken has published in Die Zeit, Neue Zürcher Zeitung, Süddeutsche Zeitung, Harper’s Bazaar, and Philosophie Magazin. She is also a panelist on 3sat’s Buchzeit.
mit Michèle Lowrie, Civil War and the Collapse of the Social Bond: the Roman Tradition at the Heart of the Modern, Cambridge 2021; Die Blumen der Mode – Klassische und neue Texte zur Philosophie der Mode, Stuttgart 2016; Flaubert. Durchkreuzte Moderne, Frankfurt/M. 2009; [englisch Flaubert Postsecular. Modernity Crossed Out, übers. von Aarnoud Rommens mit Susan L. Solomon, Stanford/Stanford 2015.]
Am Sonntag, dem 13. März 2022, wird im Franz Marc Museum in Kochel die Ausstellung »Tierschicksale. Franz Marc, Paul Klee, Gustave Flaubert« eröffnet. Barbara Vinken, derzeit IFK_Gast des Direktors wird an der Ausstellungseröffnung teilnehmen: Sie hat zusammen mit Frau Dr. Klingsöhr-Leroy den Essayband »Krieg als Opfer? Franz Marc illustriert Gutave Flauberts Legende des Heiligen Julian« verfasst, der als Grundlage für die Ausstellung dient.
Gert Scobel stellt mit den Literaturexpertinnen Barbara Vinken, Sandra Kegel und Katrin Schumacher ausgewählte Romane vor, 3sat, 20.März, 18h, »Buchzeit«
Tagung »Piraterie« am 11. April im Leigh-Fermor-House in Mani (Griechenland), organisiert von dem Publizisten Dr. Rainer Hank und den Historikern der Goethe Universität Frankfurt Prof. Dr. Hartmut Leppin und Prof. Dr. Werner Plumpe.
11:30‐13:00 Barbara Vinken (München, dzt. Fellow am IFK, Wien), Archaische Nichtregulierung und deren erotischen Anziehungen bei Balzac, »Argow, le pirate«
Barbara Vinken, in Bremen bestens bekannt durch ihre Modekolumne auf Bremen Zwei, wird sich in der Matinee »Erotik der Oper« mit der Geschichte des wechselseitigen Einflusses von Mode und Theater, insbesondere der Oper auseinandersetzen. Und auch mit der Erotik, mit der die Oper sich gerne schmückt, durch attraktive Hosenrollen oder queere Verführungsversuche auf offener Bühne (Cherubino im Figaro oder Octavian bei Richard Strauss). Eine der leitenden Fragen ist dabei: Inwiefern lässt sich die Mode vom Kostümbild inspirieren? (»Das Triadische Ballett« von Oskar Schlemmer oder David Hockneys »Zauberflöte«).
2. und 3. Juni 2022
FRÜHLINGSVORLESUNGUNRUHE BEWAHREN
BARBARA VINKEN
VER-KLEIDENWas wir tun, wenn wir uns anziehen.
Donnerstag, 02.06.2022,Freitag, 03.06.2022,jeweils 19.00 Uhr
Literaturhaus GrazElisabethstraße 30, 8010 Graz
Preise und Infos zur Anmeldung unter:www.literaturhaus-graz.at
15. Mai 2022, 11:00 Uhr bis 16:00 UhrTickets: 20,00 € inkl. MuseumseintrittErhältlich ausschließlich über den Onlineshop
Krieg als Opfer? – Während Franz Marc diesen Satz mit einem Ausrufezeichen versehen hätte, wäre Gustave Flaubert entgegengesetzter Meinung gewesen. Für ihn, das zeigt die Legende von Sankt Julian dem Gastfreien, waren Blutopfer sinnlos und zeigen nur die Brutalität des Menschen.
Kultort Oper: Ergötzt sich die bürgerliche Gesellschaft dort Abend für Abend an einem patriarchalen Schauspiel, das von weiblichem Blut trieft? Gilda, Violetta, Carmen, Manon Lescaut, Mimì? Feiern wir die Niederlage der Weiblichkeit?