The Second World War in Post-Socialist Memorial Museums
How is World War II represented in state-financed, post-socialist memorial museums that were (re)opened after 1989? The contexts of this project are the “Europeanization of memory” and the post-socialist reinvention of history. It compares permanent exhibitions in memorial museums of EU member states in east-central and southeast Europe. It goes beyond a mere overview of the museums, their historical origins, and the question of what they represent, by exploring how “double” and “triple” occupation and the Holocaust, narratives of victims and collaboration were treated in individual countries. It also investigates the effects that efforts to join the EU had on these negotiations. Because several exhibitions were changed more than once after 1989, we are afforded insight into the dynamics of narratives of victims, into externalization and “negative memory.” How do museums appeal to “European standards,” and to what extent do they adopt the trend to shift the focus to (individual) victims, one which originated in Holocaust museums?
Ljiljana Radonić is writing her Habilitation on World War II in post-socialist memorial museums at the Austrian Academy of Science’s Institute of Culture Studies and Theatre History. Since 1989 she has been teaching on (east-central) European memory conflicts at the University of Vienna’s Department of Political Science.
gem. mit Heidemarie Uhl (Hg.), Gedächtnis im 21. Jahrhundert – Zur Neuverhandlung eines kulturwissenschaftlichen Leitbegriffs, Bielefeld 2016; Krieg um die Erinnerung. Kroatische Vergangenheitspolitik zwischen Revisionismus und europäischen Standards, Frankfurt/Main 2010; Die friedfertige Antisemitin. Kritische Theorie über Geschlechterverhältnis und Antisemitismus, Frankfurt/Main 2004.
Soeben erschienen ist der von Tomasz Kranz herausgegebene Sammelband (auf polnisch) mit einem Beitrag von Ljiljana Radonić. Sie war im WS 2016/17 IFK_Research Fellow.
Bogusław Dybas/Irmgard Nöbauer/Ljiljana Radonić (Hg.): Auschwitz im Kontext – Die ehemaligen Konzentrationslager im gegenwärtigen europäischen Gedächtnis, Frankfurt: Peter Lang 2017
Die Co-Herausgeberin Ljiljana Radonić war im Wintersemester 2016 IFK_Research Fellow.
Postsozialistische Gedenkmuseen kommunizieren auf zweierlei Arten mit „Europa“: Während die einen im Zuge der EU-Osterweiterung unter Beweis stellen wollten, dass ihre Dauerausstellungen „europäischen Standards“ entsprechen, und eine „Anrufung Europas“ betreiben, fordern die anderen von „Europa“, ihr Leid in der kommunistischen Ära anzuerkennen.