Failing men? Bourgeois masculinities in contemporary German fiction
Focusing on narratives of masculinity in crisis in contemporary German fiction, the dissertation projects traces the implications these literary expressions have for surrounding social discourse and the inherent negotiation of social, gendered identity. Such (auto)narratives of failing masculinity draw on registers of cultural criticism resulting in the questioning of the status quo. Alongside works by Simon Strauß, Monika Maron, and Thea Dorn, this project highlights how these fictional writings are intertwined with cultural commentary on the present and how the selected works in particular attempt to (re)situate bourgeois masculinity in the discursive center by assigning its male figures interpretative authority.
Neela Janssen studied Cultural History and Theory and Scandinavian Studies at Humboldt-Universität zu Berlin. During her studies, she was a visiting scholar at the Department of History at the University of Toronto and worked for FUTURZWEI. Stiftung Zukunftsfähigkeit in Berlin. She gained teaching experience at Humboldt-Universität and Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, teaching a variety of topics ranging from prophetic rhetoric and the figure of the flaneur to identity politics in the contemporary German novel. Her dissertation project is currently located at Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Its emphasis lies on narratives of decay inherent in fiction and their close connection to literary and cultural negotiations of bourgeois masculinity.
»This is John Galt speaking. Delegiertes Sprechen als Strategie genialer Sprachverstärkung bei Ayn Rand«, in: Barbara Ventarola und Julia Köhne (Hg.), Weibliche Genieentwürfe. Eine alternative Geschichte des schöpferischen Subjekts, Würzburg 2022, S. 225–246.
[Rezension] »Moritz Baßler: Populärer Realismus. Vom International Style gegenwärtigen Erzählens«, in: Weimarer Beiträge. Zeitschrift für Literaturwissenschaft, Ästhetik und Kulturwissenschaften, 69. Jg. 03/2023, S. 473–476.
»Ankunft in Rom. Am ersten Juli. Zweihundertunddreißig Jahre und acht Monate nach Goethe.« Simon Strauß lässt seinen Protagonisten in Römische Tage auf der Suche nach alter Größe und einem dieser Größe angemessenen Lebensgefühl bürgerlicher Erhabenheit nach Rom reisen – und scheitern. Der Vortrag begibt sich auf die Spuren der narrativen Inszenierung von bürgerlicher Männlichkeit in der Krise.