Die interdisziplinäre Tagung, die durch ein künstlerisches Programm erweitert wird, beschäftigt sich mit Ruinierung und Verfall in der Gegenwart. Ruinen haben längst ihre feierliche Gelassenheit. Sie werden auch nicht mehr als ästhetisch ansprechende Vorboten einer bevorstehenden Katastrophe oder als Medium der Reflexion von Vergänglichkeit gesehen. Vielmehr leben wir inmitten von Kriegen, unumkehrbaren Klimaveränderungen und massiven wirtschaftlichen und ökologischen Katastrophen. Ruinen sind das, was uns umgibt. Sie sind die Kehrseite der Moderne, der extraktivistischen Wirtschaftsweise und das Resultat der Vernachlässigung von staatlichen Institutionen. Wie können wir mit geopolitischen Prozessen umgehen, die an einem Ort verlassene Räume und an anderen Orten überfüllte Zentren schaffen? Wie sollen wir auf den Zusammenbruch von Infrastrukturen reagieren, die wir für selbstverständlich hielten: Verkehr, Energie, Gesundheitsdienste, Heizung?
Wie anfällig für das Ruinöse sind digitale Medien? Kurz: Welche Fähigkeiten, in Ruinen zu leben, müssen wir erlernen?
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The interdisciplinary symposium with elements from the arts will deal with contemporary ruination and decay. Ruins have long since lost their solemn serenity. They are also no longer perceived as aesthetically pleasing precursors of impending catastrophe or as a medium for reflecting on epherality and transience. Rather, we live in the midst of wars, irreversible climate change, and massive economic and ecological disasters. Ruins are what we live with and by. They are the downside of modernity, of extractivist economics, and the result of the neglect of state institutions. How can we deal with geopolitical processes that create abandoned spaces in one place and crowded centers in others? How should we respond to the collapse of infrastructures we took for granted: Transportation, energy, health services, heating? How susceptible to the ruinous are digital media? In short, what skills for living in ruins do we need to learn?
CONCEPT: Mathias Fuchs (Leuphana Universität Lüneburg), Karin Harrasser (ifk), Daniel Vella (L-Università ta‘ Malta)
PARTICIPANTS (et al.): Paul Dobraszczyk (Bartlett School of Architecture, London), Dace Dzenovska (University of Oxford), Emma Fraser (University of Berkeley), Orit Halpern (TU Dresden), Julia Hell (University of Michigan), Mina Lahlal (Ärztin), Thomas Macho (Berlin/Vienna), Rosalind C. Morris (Columbia University), Leonhard Müllner (Total Refusal), Omar N’Shea (L-Università ta‘ Malta), Monika Wagner (Universität Hamburg), Katharina Weinberger-Lootsma (Kunstuniversität Linz) und Studierende der Kunstuniversität Linz
The conference language is English.
Cooperation with L-Università ta' Malta
Supported by Stadt Wien
THE CONFERENCE WILL BE HYBRID
To participate via Zoom, you need to register for the meeting with your name and email address. The Zoom link will then be emailed to you immediately. You can register for the individual days via the following links:
Wednesday, 17 January 2024
Thursday 18 January 2024
Friday 19 January 2024
To participate in person, no registration is currently required.
Program
14:00 Welcome and Introduction: Karin Harrasser, Mathias Fuchs, Daniel Vella
14:30 Mathias Fuchs: Sonic Ruins
15:30 Daniel Vella Ruins and Utopia. Forgetting, Erasure and Uncanny Enduring
17:00 Emma Fraser: Between the Material and the Virtual. The Multi-Valent Figure of the Ruin in Video Games, Digital Media, and Visual Culture
19:00 Total Refusal (Leonhard Müllner) Ruinen bauen / Building Ruins (nur vor Ort)
Thursday, 18 January 2024
9:30 Thomas Macho: Dark Tourism
11:00 Paul Dobraszczyk: How to Stop Time. Revisiting Varosha
12:00 Dace Dzenovska: Neither Ruins, Nor Rubble. The Predicament of Soviet Material Remains in Latvia
15:00 Orit Halpern: Resilient Futures. Histories of Ecology, Speculation, and Technology
16:00 Karin Harrasser and Mina Lahlal: Conversation about decay and repair of healthcare infrastructures
17:30 Film Screening: We are Zama Zama (2021) (nur vor Ort)
18:45 Conversation with filmmaker Rosalind C. Morris (nur vor Ort)
Friday, 19 January 2024
9:30 Omar N’Shea: Fractured Echoes from Bur Mgħeż. The Lives and Ruins of a Limestone Fissure in Malta
10:30 Monika Wagner: Ruins, Evidence and Imagination
12:00 Katharina Weinberger-Lootsma mit Studierenden der Kunstuniversität Linz (nur vor Ort)
15:00 Guided tour through the exhibition No Feeling Is Final. The Skopje Solidarity Collection at Kunsthalle Wien
Ort: ifk & ifk@Zoom
Abstracts_Crumbling Worlds.pdf (517,6 KiB)
Program_Crumbling Worlds.pdf (115,8 KiB)
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